Saturday, November 22, 2014

Meer dan twee maanden geleden.... de tijd lijkt zo snel voorbij te gaan terwijl het afentoe voelt alsof ze stilstaat.

We hebben hier helaas temaken gehad met een overlijden van een dierbare en daardoor heb ik even een pauze genomen van vanalles. Een timeout om stil te staan bij het verlies en weer opnieuw vorm te geven aan het leven.

Het geeft wel veel stof tot nadenken, denken over hoe kort en kwetsbaar het leven is, om stil te staan welke kant je opwil met je leven.

We zijn begonnen aan een zerowaste leven, vervolgens kwam daar ook de keus voor minimalisme. Twee lastige zaken om met elkaar te combineren voor ons, want bij het uitzoeken van alle spullen gaat er ook zo ontzettend veel weg. En hoe kun je dat dan het beste doen op een verantwoordelijke manier, een dillemma waar ik regelmatig tegenaan liep (en nog steeds loop). Liefst laat ik een grote container voor de deur zetten en gooi ik alles daarin wat wij niet meer in ons huis willen. Maar met zoveel goede bruikbare spullen vind ik dat geen optie.

In het begin dacht ik dat ik vanalles op marktplaats wilde zetten zodat we er ook nog geld aan kunnen verdienen, ik ben daar een beetje vanaf gestapt, hoewel een centje extra heel fijn zou zijn is het werk dat erbij komt en de vertraging dat het opruimen daardoor heeft, de centen niet waard. Ik wil graag verder en niet elk ding op de foto zetten, plaatsen en afwachten.....

De kringloop is mijn antwoord, we hebben geen auto dus hard gaat het nog steeds niet, onze hal ziet eruit alsof we hoarders zijn, maar onze woonkamer is een complete verrandering. Minder meubels, ik ben aan het verven, meer ruimte, het voelt lichter.

Het is nog wel wat rommelig, zie het alsof je gaat verhuizen, alleen ga je niet met zijn allen verhuizen, alleen je spullen gaan verhuizen. En daarmee vergelijk ik het ook voor mijzelf, als een verhuizing en dat is best intensief. Tegelijker tijd ook spannend en leuk, ik merk nu ook dat opruimen minder vaak nodig is omdat er steeds minder spullen staan in de woonkamer. Ik ben niet meer bezig met hoe ik moet organiseren, iets waarmee ik mij jaren heb bezig gehouden (flylady, huishoudcoach). Gewoon weg met de spullen, dan valt er maar weinig te organiseren.

Wat mij ook erg bevalt is dat ik ons bestek heb teruggebracht naar een 6 persoons bestek (ipv een bestekla volgepakt) en dat we niet zoveel servies (meer) hebben, ik schaf namelijk niks nieuws aan als het sneuvelt.

Zo, mijn eerste bericht sinds lange tijd, ik hoop dat ik er weer een gewoonte van kan maken. Dit is zo fijn om te doen dat ik het graag wil delen.

No comments:

Post a Comment