Thursday, June 12, 2014

Jij hippie!

"jij hippie" roept mijn vegetarische zoon naar mij... en waarom?!

omdat ik, na het zien van een interview in kassa groen over leven zonder afval, geinspireerd ben geraakt om zelf ook "over te stappen" 

Door de dag heen bespraken we hoe we dat dan moesten aanpakken en zo gemakkelijk lijkt dat dus niet. Maar als Emily-Jane Lowe het kan met haar gezin, dan wij toch zeker ook?.... toch?!?!

Nu scheiden we het afval al dus dat scheelt, ik denk zelf dat het daarmee begint, door het scheiden van afval raak je ervan bewust hoeveel plastic afval je hebt, wij hebben ongeveer twee boodschappentassen vol, per week! En dat vind ik teveel, alleen was het nooit in mij opgekomen dat je dat afval kunt reduceren in bijna niks. 

Want hoe doe je dat dan? Geinspireerd door o.a levenzonderafval.blogspot.nl en "zero waste" (google maar eens) zijn we na gaan denken.

  • Als eerste ga ik proberen om "bee wraps" zelf te maken en ga ik een broodzak naaien zodat we brood bij de bakker zonder plastic verpakking kunnen kopen en verse kaas in een "bee wrap" kunnen meenemen. 
  • Handig dat mijn zoon bij een supermarkt werkt, want de tip die hij mij gaf voor vlees is om direct na opening naar de vleesafdeling te gaan. Op dat moment zijn ze bezig het vlees te verpakken voor de dag, dus dan kan ik vragen of ze het vlees voor mij in mijn eigen bakjes kunnen doen.
  • koffie en thee wil ik los zonder verpakking kopen, bijvoorbeeld bij ekoplaza of simonlevelt.
  • eindelijk komt er een nee/nee sticker op de deur, dat stellen we niet meer uit ;)
  • melk, yoghurt en boter gaan we kopen bij een landwinkel, pure graze melk in statiegeldflessen (eigen flessen of emmers meenemen voor de melk kan ook) eerst maar eens kijken of we het lekker vinden.
  • snoepgoed kan geschept worden in een eigen meegenomen bakje.
  • pakjes drinken komen voorlopig de deur niet meer in, dochter krijgt haar drinkbeker met limonade mee naar school.
  • nog zo'n probleem, verpakte schoolkoek! we hebben een mand vol, het alternatief is natuurlijk fruit of groente mee en we kunnen zelf ook koek en cake bakken, eens kijken hoe dat bevalt. 
  • Glazen potjes bewaar ik voor noten die we los kopen bij ekoplaza.
  • en natuurlijk, zoveel mogelijk zonder plastic verpakking kopen!!

Wat ik zelf heel leuk vind aan deze ideeen is dat de kinderen meegedacht hebben en dat bij dochter de grens heel ver ligt. Waar ik nieuwsgierig naar ben is hoe duur het is, want mijn beeld bij altijd vers is dat het ook wat kost. Versgemalen koffie en thee is ook duurder en de moeite om verse melk te kopen, houden we dat vol? 

Over verse melk gesproken, die ga ik dadelijk ophalen! het landwinkeltje ligt op een half uur fietsen en het is prachtig weer! 




No comments:

Post a Comment